Koolhydraatarm dieet

Het koolhydraatarm dieet is een levensstijl, waarbij het gaat om de vermindering van de koolhydraten in de voeding. Deze levensstijl of dieet stelt je in staat om binnen korte tijd veel overgewicht te verliezen. Mits je vasthoud aan de discipline die dit dieet vereist kun je binnen de eerste 14 dagen, 4 tot 5 kilo afvallen.

De term “arm” geeft aan dat er alle koolhydraat bevattende voedingsmiddelen niet meer worden gegeten. Dit is overigens een misvatting.

De kern van het dieet is dat de koolhydraat inname wordt beperkt. Er zijn verschillende diëten die je kunt classificeren als een koolhydraatarm dieet, de meest bekende voorbeelden zijn het dieet van Atkins, Protein Power Lifeplan, South Beach-dieet en het Zonedieet.

Het Atkins dieet heeft mijn voorkeur, omdat hierna wetenschappelijk onderzoek is gedaan door o.a. Dr Atkins. Begin jaren 1990 publiceerde Dr R Atkins, een cardioloog zijn studie over diëten in het boek Dr Atkins New Diet Revolution. Zijn visie is inmiddels wereldwijd omarmt en talloze boeken van andere artsen zijn hierop gebaseerd.

Wat vind je op deze website

  1. Recepten van koolhydraatarme diëten
  2. Week recepten en schema’s van koolhydraatarme diëten
  3. Voorbeelden van Koolhydraatarm diëten weekmenu
  4. Voorbeelden van vervangers voor frisdranken
  5. Artikelen uit de media over diëten en gezondheid
  6. Informatie over bewegen
  7. Trainingsschema’s om af te vallen
  8. Informatie over afvallen

Wat is een koolhydraatarm dieet?

Een koolhydraatarm dieet is een dieet waarbij de koolhydraten worden beperkt en waarbij je menu meer eiwitten en vetten bevat. Het is niet alleen het dieet, maar ook de inname van koolhydraten door alcohol, bier, frisdrank, snoep, gebak en koek. Het gaat niet alleen om wat je eet, maar ook om wat je drinkt!

Waarom een koolhydraatarm dieet ?

Doordat meer mensen lijden aan overgewicht, heeft dit gevolgen voor de gezond en kwaliteit van leven. Inmiddels is dit een wereldwijd probleem geworden, men spreekt zelfs van een epidemie. Het afvallen is nu noodzakelijk geworden voor de gezondheid van de wereldbevolking. Het probleem van overgewicht, moet onder controle worden gebracht. Steeds meer mensen worden zich van bewust.

Ook de nationale overheden en de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) slaan alarm over het toenemende overgewicht van de wereldbevolking. De gevolgen van overgewicht zijn, dat mensen hierdoor ziekten gaan ontwikkelen, zoals kanker en diabetes type 2 (In volksmond suikerziekte.). Mensen overlijden eerder en de gezondheidszorg wordt onbetaalbaar.

De algemene gedachte is dat een groot deel van het overgewicht komt door de koolhydraten die we binnen krijgen. Bood, blikgroente en aardappelen bevatten relatief  veel koolhydraten. Aan sommige producten zijn kunstmatig suikers aan toegevoegd. Een voorbeeld hiervan zijn blikgroenten. De producten gebruiken wij dagelijks.

Lichaamsbeweging

Door te bewegen verbruikt het lichaam energie. In de loop van de laatste 50 jaar is de mens minder gaan bewegen. Dit heeft als gevolg, dat het minder bewegen ook een factor is geworden dat mensen steeds zwaarder worden. In combinatie met het voedingspatroon heeft dit een toename veroorzaakt in het aantal mensen met overgewicht. Een dieet heeft alleen maar zin, als je ook meer gaat bewegen.

Afslankmisvattingen

Er wordt ook veel over afvallen geschreven, in een artikel “De 7 meest gemaakte afslankfouten” over de meeste gemaakte afvalfouten wordt in het kort beschreven waar deze fouten uit bestaan.

Er zijn steeds meer mensen die lijden aan extreme vormen van overgewicht. Het merendeel van deze mensen wil ook afvallen, om de kwaliteit van leven te verbeteren en de levensverwachting te verhogen. Een zeer goed middel is dat zij kunnen starten met een koolhydraatarm dieet.

Dit is een dieet dat zeer goed werkt. Het zonder begeleiding of inzicht toepassen van dit dieet geeft als risico dat mensen te weinig koolhydraten naar binnen krijgen. Hierdoor functioneert het lichaam niet naar behoren. Feit is dat je niet alle koolhydraten kan weglaten uit je voeding. Koolhydraten zijn nodig voor de processen in ons lichaam.

Een koolhydraatarm dieet is een eetpatroon dat de consumptie van koolhydraten beperkt. De voeding die een grote hoeveelheid verteerbare koolhydraten bevatten (bijvoorbeeld brood, aardappelen, rijst en pasta) worden beperkt en vervangen voedingsmiddelen die een hoger percentage eiwitten en vetten bevatten. (Bijvoorbeeld vlees, eieren, vis en vleesvervangers) en voeding die een relatief lage hoeveelheid koolhydraten bevatten. (Bijvoorbeeld sla of komkommer)

Overgewicht en gezondheidsrisico

Overgewicht is één van de belangrijke risicofactor voor kanker. Onderzoeken van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) bevestigen de eerdere conclusies van het Wereld Kanker Onderzoek Fonds.

Onderzoek wijst uit dat overtollig lichaamsvet het risico op kanker aanzienlijk verhoogt. De rol van dit lichaamsvet bij het ontstaan van kanker is zó groot dat gezegd kan worden dat, na niet roken, het behouden van een gezond gewicht het beste middel is om de kans op kanker te verkleinen. Volgens dit onderzoek zou veel vormen van kanker kunnen worden voorkom als iedereen een Body Mass Index (BMI) onder de 25 zou hebben.

Noodzakelijk bij het gebruik van een koolhydraatarm dieet

Het is noodzakelijk dat tijdens een koolhydraatarm dieet, dat de deelnemers koolhydraatrijke producten gaan vervangen door voeding met minder koolhydraten. Het menselijk lichaam heeft koolhydraten nodig om de interne lichaamsproces goed te laten functioneren. Dit is namelijk de brandstof van ons lichaam.

Voor die insuline productie in ons lichaam moeten wij koolhydraten binnenkrijgen is. Als er te weinig koolhydraten naar binnen krijgen, krijgen wij de behoefte om te gaan eten. De inname van koolhydraten moet in balans komen. Momenteel krijgt de wereldbevolking in toenemende mate te veel koolhydraten naar binnen. Koolhydraten zijn suikers. De cyclus van teveel “suikers” kan doorbroken worden als je met koolhydraatarm dieet start.

Discipline is hierbij vereist. Daarnaast is dit ook een verandering van levensstijl. Deze aanpassing in levensstijl zorgt er voor dat je gezonder en bewuster gaat leven. Je gaat beter eten en je krijgt gezondere voedingsstoffen naar binnen. Het is van belang, dat je hierbij doorzet. Het volhouden is vaak moeilijk, dit moet je niet alleen doen, maar samen met je partner of je gezin. Hierdoor heb je steun aan elkaar en de gezinsinkopen aan voedingsmiddelen wordt hierdoor aangepast. Er zijn dus geen slechte voedingsmiddelen meer in huis.

Let op: Als je start met koolhydraatarm dieet, kun je de koolhydraten inname niet vermijden.

Het voedingscentrum waarschuwt voor eenzijdige vermageringsdiëten. In brood zitten waardevolle voedingstoffen en vezels, zodat brood thuis hoort in een koolhydraatarm dieet. Vezelrijk brood zorgt óók voor een verzadigd geval. Brood staat niet voor niets in de schijf van vijf.

Gezond eten

Gezond eten is voor jong en oud belangrijk, helaas zijn er veel mensen die toch te maken hebben met overgewicht.

Voor hen is het belangrijk op de gezondheid te gaan letten, zij kunnen hierbij denken aan een dieet. Maar niet ieder dieet is gezond, daarom kun je ook veel bereiken met gezond eten. Als je namelijk iedere dag groenten en fruit eet en niet iedere dag vette friet, dan voel je jezelf al een heel stuk fitter. Als je niet gezond eet, kan het zijn dat je snel moe bent en je lichaam gaat klachten geven omdat het bepaalde vitaminen en mineralen gaat missen.

Gezond eten is daarom van levensbelang en daar kun je aan werken met een koolhydraatarm dieet. Het hoeft niet zozeer te zijn dat je direct een heel dieet gaat volgen, je kunt ook koolhydraatarm gaan eten.

Gezond eten, wat moet ik eten?

Als je van zoetigheden houdt, lekker wilt knabbelen en genieten, dan zal chips er vast en zeker graag in gaan. Ook koekjes, toast en wit brood zal je vast en zeker graag willen eten. Dan moet ik je teleur stellen, want hier zitten veel koolhydraten in en teveel van deze koolhydraten is niet goed voor je lichaam.

Je lichaam kan niet zonder koolhydraten, maar als je op je gewicht moet letten dan is het beter om koolhydraat arm te eten. Er zijn ook producten waar wel koolhydraten inzitten, maar dan kleinere hoeveelheden of goede koolhydraten. Het is dan niet zo schadelijk om deze te eten en je lichaam krijgt toch de juiste hoeveelheden binnen.

Aardappelen bevatten ook veel koolhydraten maar zijn wel gezond om bijvoorbeeld één keer per week te eten, tenzij we er veel saus overheen gaan gooien. Dan is het gezonde effect weg. Let daarom bij gezond eten op de hoeveelheid koolhydraten die je binnenkrijgt, wissel af met eten en zorg er voor dat je voldoende en verschillende voedingsstoffen binnenkrijgt. Je hebt je eigen gezondheid grotendeels zelf in de hand.

BMI berekenen

BMI berekenen is belangrijk, het geeft aan of je gewicht in verhouding is met je lengte. Steeds meer mensen hebben te maken met overgewicht, het BMI is daarom goed om in de gaten te houden. De afkorting BMI staat voor Body Mass Index. Aan de hand van het BMI wordt het ideale gewicht uitgedrukt. Er zijn verschillende getallen die aangeven wanneer iemand te maken heeft met overgewicht en wanneer iemand te maken heeft met ondergewicht.

Zo heeft de Gezondheidsraad een BMI van 30 vastgesteld voor mensen met obesitas. Bij obesitas gaat het over vetzucht met grote gezondheidsrisico’s. Als je teveel vet in je lichaam hebt, dan kan dit er voor zorgen dat de bloeddruk te hoog is, of het bloedsuikergehalte niet goed is. Je gezondheid gaat er dan op achteruit, je kunt klachten krijgen van snel duizelig zijn en snel moe zijn. Het is daarom goed om obesitas te voorkomen en je BMI in de gaten te houden. Je kunt je BMI berekenen aan de hand van een BMI meter. Op internet zijn verschillende mogelijkheden om te kijken wat jouw BMI is, maar de BMI meter komt overal terug.

Berekenen BMI

Het berekenen van je BMI gaat niet vanzelf. Je hebt een aantal gegevens nodig die er voor kunnen zorgen dat jij jouw BMI kunt berekenen. Het eerste wat je nodig hebt is de BMI meter, deze heeft namelijk je gegevens nodig en kan uiteindelijk jouw BMI aangeven. Het eerste wat je moet weten is je lichaamsgewicht, in kilogram. Deze moet je delen door de lichaamslengte x de lichaamslengte, in meters. Stel je voor dat je 62 kg weegt en je bent 1.60 m. Dan houdt dit in dat je 62 kg bovenaan de streep moet zetten en moet delen door 1.60×1.60m. Na het berekenen van je BMI kun je nagaan of dat je een gezond lichaam hebt.

BMI berekenen aan de hand van een grafiek

De uitkomst van het BMI berekenen voor de man moet tussen de 20 en de 25 liggen. Onder de 20 is te mager en boven de 25 is te zwaar.
De uitkomst van het BMI berekenen voor de vrouw moet tussen de 18 en de 23 liggen. Onder de 18 is te mager en boven de 23 is te zwaar.

BMI meter

Ben je ook iemand die de gezondheid graag in de gaten houdt? Dan is het goed om een BMI meter te nemen en zelf onderzoek te gaan verrichten hoe het gesteld is met je BMI. De BMI gaat uit van een gemiddeld persoon en is gebaseerd op statistische gegevens.

Je kunt de gegevens ook op internet invoeren en dan wordt het BMI zo berekend voor je. Vaak krijg je er ook uitleg bij en wordt aangegeven wat je minimale en wat je maximale lichaamsgewicht is. Daarbij kan het ook zijn dat ze je advies geven over je gezondheid. Hier kun je dan even de tijd voor nemen en bekijken wat de mogelijkheden zijn om nog gezonder te gaan leven zodat je BMI goed blijft. De BMI meter heb je nodig om je eigen gezondheid goed in de gaten te houden.

Zorg daarom dat je regelmatig je eigen BMI gaat berekenen zodat je op de hoogte blijft van je eigen gezondheid. Voel jij jezelf een keer wat minder goed, ben je snel moe en duizelig? Bereken ook dan eens je BMI het kan zomaar zijn dat je BMI niet goed is en dat je daarom niet lekker in je vel zit.

Betrouwbaarheid BMI

Een goede gewichtsconsulent bepaald niet aan de hand van de BMI of je overgewicht hebt of niet. Een betere methode is het meten van het vetpercentage. Aan de hand van dit vetpercentage kan een gebalanceerd koolhydraten dieet en bewegings advies aan een persoon worden gegeven.

Huidplooimeter voor het berekenen van vetpercentage

Met de huidplooimeter wordt op 7 punten van het lichaam het vetpercentage berekend van een persoon. Een vetpercentage hoger dan 25% is ongezond voor mannen en 32% voor vrouwen. Een goede gewichtsconsulent gaat uit van het vetpercentage om te bepalen of een persoon overgewicht heeft. De BMI van een sporter klopt niet met de BMI model. Een sporter heeft spierontwikkeling en de BMI houdt hiermee geen rekening.